confindustria.it


July-August 2007
Home page

Chi siamo
- La Storia / Historyversione inglese
- Mission / versione inglese
- Organi e Comitato Scientifico / versione inglese
- Rejection Rates
Contatti / Contact

News
La Rivista di Politica Economica  celebra CAIUS
Presentazione ''Scritti in onore di Manlio Resta''


- CALL FOR PAPERS
Women in company ownership, governance,
and management leadership positions.
From doing to being



Eventi / Events
Lezione 'Angelo Costa'/ 'Angelo Costa' Lecture


XI Lezione A.Costa
'Crisis and Reform: Managing Systemic Risk'
Ricardo Caballero -- Roma, 23 Marzo 2010


Premio per Tesi di Laurea in Economia
'Angelo Costa'


- Vincitori Premio Angelo Costa 2008
- Profilo Vincitori 2008
- 2008 A. Costa Prize Winners 
- Bando di Concorso 2013 (XV Edizione) versione italiana
- Angelo Costa Economics Undergraduate
Theses Award, 2010 
english version


Autori
- Sottomissione Saggi
- Status Valutazione dei Referees
- Saggi in corso di pubblicazione 2008/2009
- Norme editoriali per gli autori versione italiana
- Instructions to Authors english version
Referees
- I nostri Referee / Our referees versione inglese
Volumi pubblicati

- [2000] - [2001] - [2002] - [2003]
- [2004] - [2005]- [2006] - [2007]
- [2008] - [gen-mar 09] - [apr-giu 09]
- [Indici annuali / Annual Indexes]
Abbonamenti / Subscriptions versione inglese
- Promozione 2010

Links
- www.confindustria.it

Product Innovation and Transport Technology in a Cournot Duopoly

Andrea Mantovani*

Università degli Studi di Bologna

We consider a two-stage Cournot duopoly game with horizontally differentiated products where firms decide whether to improve transport technology or to activate product innovation. Transport technology increases the quantity sold in the market, while product innovation reduces product substitutability. We find that firms tend to invest in the relatively more efficient activity but there exists intervals characterized by (i) prisoner's dilemma; (ii) chicken game; (iii) coordination game. Of particular interest is that firms tend to avoid product innovation, even if a commitment by both firms in this direction would yield the highest aggregate profit. [JEL Classification: D43, L13, 031]

In un duopolio à la Cournot con prodotti orizzontalmente dif­ferenziati le imprese devono scegliere tra due strategie innovative: tecnologia di trasporto, che aumenta la quantità che raggiunge il mercato, ed innovazione di prodotto, che riduce la sostituibilità. Si trova che le imprese tendono ad investire nell'attività relativamente più efficiente, ma esistono dei casi in cui il gioco è (i) un dilemma del prigioniero; (ii) un gioco del coniglio; (iii) un gioco di coordinamento. Di particolare interesse è che le imprese tendono ad evitare l'innovazione di prodotto, anche se un impegno di entrambe in questa direzione consentirebbe di raggiungere il profitto aggregato più alto



download the paper scarica il paper



* a.mantovani@unibo.it

The Autor thanks for helpful discussions and suggestions Claude d'Aspremont, Luca Lambertini, Gianpaolo Rossini and Jacques Thisse. The Autor also wishes to thank the editor, Gustavo Piga, and two anonymous referees of Rivista di Politica Economica for their comments; they have contributed to improve and broaden the scope of the paper. Financial support by the University of Bologna and the Italian Ministry of Education is gratefully acknowledged. The usual disclaimer applies.

  design:faronet     
Tutti i diritti relativi agli scritti contenuti sul sito sono protetti a norma di legge.