Dalla sinergia tra Confindustria e la Rivista di Politica Economica nasce il progetto
Il mark-up delle gallerie d’arte moderna e contemporanea in Italia

Guido Candela*,
Università di Bologna

Massimiliano Castellani#,
Università di Bologna

Pierpaolo Pattitoni§,
Università di Bologna


Taking advantage of the normative incoherence between the Italian VAT (IVA) regime that allows the galleries not to declare the VAT and the ARR regime that requires the galleries to calculate the ARR (DDS) on the price net of VAT, our work obtains private information on the mark-up of Italian art galleries. The determinants of mark-up, divided into gallery and artist specific determinants, reveal the main market strategies used by Italian galleries in the period considered.

[JEL Classification:Z11; C10; C30].

Keywords: mark-up; art dealer; artwork price.



---------------------------------------
*
guido.candela@unibo.it, Dipartimento di Scienze Economiche.
#
m.castellani@unibo.it, Dipartimento di Scienze Economiche – Rimini Centre for Economic Analysis (RCEA).
§
pierpaolo.pattitoni@unibo.it, Dipartimento di Scienze Aziendali – Rimini Centre for Economic Analysis (RCEA).

Gli autori desiderano ringraziare Roberto Cellini che ha letto una versione preliminare di questo lavoro e un anonimo referee per gli utili suggerimenti.
Le opinioni espresse nel testo sono da attribuirsi agli autori e non impegnano l'Istituto di appartenenza.
DOWNLOAD